Melbourne


melbourne
Melbourne

Bir sevap sonsuz bir kabusa dönüşürse...

Melbourne, Nima Javidi'nin yazıp yönettiği, kadrosunda: Amir rolüyle Peyman Moaadi, Sara rolüyle Negar Javaherian, Roshanak Gerami, Mani Haghighi, Vida Javan, Elham Korda, Alireza Ostadi, Shirin Yazdanbakhsh, Parastoo Moghaddam, Mehrnoos Shah Hosseini, Ali Gol zadeh, Maral Mokhtari Shahnaz AlahDordi zadeh, Saba Gorginpur, Alireza Razhidi, Nosrat Shah Nazari ve Sorosh Bani Nejad'ın yer aldığı 2014 İran yapımı dram filmidir.

melbourne
Melbourne

melbourne
Melbourne

2014 Venedik Film Festivali Eleştirmenler Haftası'nın açılış filmi olan filmin iki karakteri, Amir ve Sara, üniversite öğrenimi için ülkeleri İran'ı geride bırakarak Melbourne'e taşınmaya ve hayatlarında beyaz bir sayfa açmaya karar veriyor. Ancak uçaklarının kalkmasına yalnızca birkaç saat kala istemeden dahil oldukları trajik bir olay bütün planlarını bozuyor. Nima Javidi'nin ilk uzun metrajlı filmi olan Melbourne, özenli ve girift senaryosuyla bolca övgü topladı.

İstanbul Film Festivali kapsamında Atlas Sineması'nda izlediğim, ''Yeni Bir Bakış'' bölümünde yer alan, Melbourne; öğrenimlerine devam etmek için İran'dan Avustrayla'nın Victoria eyaletinin başkenti Melbourne'e taşınmak isteyen genç bir çiftin hikayesini anlatıyor. Yazar, yönetmen Nima Javidi, Melbourne ile başta vicdan ve ahlak değerleri olmak üzere, suçluluk, sorumluluk, göç, aile içi ilişkiler ve komşuluk ilişkilerini sorguluyor.

melbourne
Melbourne

Daire boşaltılmış, bavullar toplanmış, Amir (Peyman Moaadi) ve Sara (Negar Javaherian) çiftinin Melbourne uçaklarının kalkmasına sadece birkaç saat var. Biraz temizlik ve bazı mobilyaların tefeciye teslim edilmesi dışında neredeyse bütün hazırlıklar tamam ama istemeden dahil oldukları trajik bir olay belki de çiftin bütün planlarını alt üst edecek ve hatta sadece Melbourne planlarını değil, evliliklerini ve birbirlerine olan bağlılıklarını, sevgilerini bile derinden sarsacak.

melbourne-negar javaherian-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Peyman Moaadi

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne-negar javaherian-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Peyman Moaadi

melbourne-negar javaherian-roshanak gerami-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Roshanak Gerami-Peyman Moaadi

melbourne-negar javaherian-roshanak gerami-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Roshanak Gerami-Peyman Moaadi

melbourne-peyman moaadi-roshanak gerami
Melbourne-Peyman Moaadi-Roshanak Gerami

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne-negar javaherian-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Peyman Moaadi

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne-negar javaherian-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Peyman Moaadi

melbourne-negar javaherian-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Peyman Moaadi

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne-peyman moaadi-negar javaherian
Melbourne-Peyman Moaadi-Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne-peyman moaadi-negar javaherian
Melbourne-Peyman Moaadi-Negar Javaherian

Nima Javidi, beş ya da altı yıl önce yaşadığı çok benzer bir olaydan esinlenerek yazdığı film için şöyle söylüyor: ''Olayın yarattığı endişe duygusu beni bırakmadı ve hep içimde kaldı.''.

Melbourne, Tahran'da orta sınıf hayatını anlatan bir film olmasına rağmen, her an hepimizin başına gelebilecek bir olayla seyircisine ''Siz olsanız ne yapardınız?'' diyor. Peki, en iyi karar hangisi? Her zaman en iyi karar ahlaki bir karar olmak zorunda mıdır? Bazen aileniz uğruna, ailenizin geleceği için, koruyucu bir şey yapmak zorundasınızdır. ''Ben olsam ne yapardım?'' Sorusuyla baş başa bırakan gündelik hayatın gerçekleriyle yüzleştiren psikolojik dram.

melbourne-negar javaherian-peyman moaadi
Melbourne-Negar Javaherian-Peyman Moaadi

melbourne-peyman moaadi-negar javaherian
Melbourne-Peyman Moaadi-Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne mani haghighi
Melbourne Mani Haghighi

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne-mani haghighi-peyman moaadi
Melbourne-Mani Haghighi-Peyman Moaadi

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian


melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

Javidi, her ne kadar biraz ağır ve boğucu gibi gözükse de kendine has ritmi, olağanüstü senaryosu ve sürpriz finaliyle Melbourne'un ''M''sini göstermeden sinemaseverleri Melbourne'e adeta sulu götürüp susuz getiriyor. Peyman Moaadi, Negar Javaherian ve Roshanak Gerami'nin oldukça başarılı performansları filmi apayrı bir yere taşırken özellikle Moaadi'nin oyunculuk bakımından döktürdüğünün de altını çizmeliyim. İçinde bulunduğu çaresizlik hissini, sıkışmışlığı, üzgünlüğünü, yüz ifadelerini kusursuz bir şekilde aktaran oyuncu en büyük övgüleri sonuna kadar hak ediyor.

melbourne peyman moaadi
Melbourne Peyman Moaadi

melbourne negar javaherian
Melbourne Negar Javaherian

Neredeyse tamamı iç mekanda geçen film, merkezine yerleştirdiği çatışmayı, karakterlerini bir kabusun içine hapsederek gerilim hissini de dozunda veriyor. Özellikle Sara'nın Amir'i tokatladığı sahne Stephen King'in ifadesiyle ''bir kadının yeri geldiğinde tırnaklarını çıkarıp nasıl cadılaşabildiği''ne işaret ediyor. Buradan yola çıkarak Sara karakterinin son derece zeki bir karakter olup salağa yatıp pasif görünerek meydanı erkeğe bırakmış gözüküp, yeri geldiğinde sivri tırnaklarını erkeğe açıkça gösterdiğini yani nabza göre şerbet verdiğini söylemek mümkün.

The Economist dergisi tarafından üst üste dördüncü kez dünyanın en yaşanılabilir kenti seçilen ve dünyanın en iyi şehirlerinden biri olan Melbourne, filmin ismi olarak da aslında çok şey söylüyor.

Giysi ve kişisel nesnelerle dolu çok sayıda eşyanın vakumlu poşetlerle havayı emerek çantalara sıkıştırılması sahnesiyle başlayan film, birkaç yıl sonra geri döneceklerini ifade etmelerine rağmen bir belirsizlik içinde olduklarını da gözlemleyebildiğimiz çiftin belki de İran'dan geri dönmemek üzere kaçmak istemesine de işaret ediyor; sadece başarı için değil, nefes alabilmek için sürgüne mahkum olan bedenler..

Melbourne Trailer